
خريجون بدأوا من هنا، ويصنعون الفرق في عالم التصميم
قصص نجاح حقيقية من طلاب بدأوا من الصفر و -بفضل الله- أصبحوا محترفين في تصميم تجربة المستخدم. شهادات واقعية من خريجينا الذين بدأت مسيراتهم المهنية من هنا.






تجربة استفدت منها الكثير وجعلتني اقطع شوط كبير في تصميم تجربة المستخدم خاصة اني لسا مبتدئ في المجال ومن اهم الاسباب الي خلتني استفيد بشكل كبير طريقة شرح الدروس
كنت متابعه كراديس قبل مقدم وشايفه الانجازات الل الناس بتعملها مشاء الله
واخدت كورسات وكل حاجه بس كان ديما حاسه ان ناقصنى حاجه ان لسه موصلتش لليفل اللى ياهلنى لاى حاجه حاسه ان متعلمتش حاجه الصراحه ملقتش احسن من الفرصه دى وكان احسن اختيار
حقيقى مبسوطه ان فيه محتوى عربى منظم وشارح ووافى كل حاجه
حاسه ان واقفه ع ارض ثابته دلوقتى بعد الكورس وحاسه ان ممكن اقدم ع شغل وانا مطمنه والصراحه الفضل لربنا ولكراديس
وكراديس مش بس كانت بتقدم محتوى فقط كانت بتهتهم ان احنا ازاى نظهر بشغلنا ازاى نبان ازاى نتكلم وازاى نحكى كانت بتطور فينا كل حاجه بجد جزاكم الله خير ونفع الله بكم وبعلمكم وان شاء الله تحققو نجاحات اكتر واكتر
واخدت كورسات وكل حاجه بس كان ديما حاسه ان ناقصنى حاجه ان لسه موصلتش لليفل اللى ياهلنى لاى حاجه حاسه ان متعلمتش حاجه الصراحه ملقتش احسن من الفرصه دى وكان احسن اختيار
حقيقى مبسوطه ان فيه محتوى عربى منظم وشارح ووافى كل حاجه
حاسه ان واقفه ع ارض ثابته دلوقتى بعد الكورس وحاسه ان ممكن اقدم ع شغل وانا مطمنه والصراحه الفضل لربنا ولكراديس
وكراديس مش بس كانت بتقدم محتوى فقط كانت بتهتهم ان احنا ازاى نظهر بشغلنا ازاى نبان ازاى نتكلم وازاى نحكى كانت بتطور فينا كل حاجه بجد جزاكم الله خير ونفع الله بكم وبعلمكم وان شاء الله تحققو نجاحات اكتر واكتر
المعسكر أكثر من رائع كمية المعلومات والأستفادة اللي خرجنا بيها ممتازة جدا. المادة العلمية والمدربين كانوا ممتازين جدا ما شاء الله وأفضل شيء كان الجزء العملي أثناء الجلسة دا كان سبب قوي جدا في تثبيت المعلومات وفهم الأخطاء اللي ممكن نقع فيها وازاي نتجنبها في المستقبل.
بدايةً اقدم رسالة شكر وتقدير لكل من ساهم بهذا المعسكر والقائمين عليه واخص المهندس محمد العارف بجزيل الشكر بسبب شفافيته وصدقه وامانته على إيصال المعلومة وتنفيذها بشكل عملي.
- أولاً المعسكر كان اكثر من ممتاز، صدقاً انا اعمل في المجال منذ 4 سنوات تقريباً ودخلت المعسكر في عقلية وخرجت منه بمكان آخر تماماً (كنت اريد القول للوهلة الأولى انه مثل غيره، ولكن اجزم بكل صدق هو افضل ما قمت بدراسته للأن في مجال تجربة المستخدم).
- ثانياً، محتوى المعسكر كان ممنهج ومرتب بشكل يستطيع اي شخص من خارج المجال التقني (مهندس،دكتور، او حتى محامي) ان يخرج في نهاية المعسكر لدي الخبرة الكافية لدخول سوق العمل بكل ثقة.
- ثالثاً، الادوات والابحاث وخصوصاً في تجربة المستخدم كان تعلمها جداً سلس وذلك بسبب التطبيق العملي واخص كذلك الأفخاخ التي وقعنا بها كفريق، وذلك متعمد من م. محمد حتى نتعلم بالشكل الصحيح وهذه الأخطاء لن ننساها طوال مسيرتنا المهنة.
- رابعاً وأخيراً، التطبيق العملي الجاد المكثف في تصميم واجهة المستخدم وبناء نظام التصميم والمكونات والتعامل مع مبادئ التصميم وربطها ببعضها البعض هو ما عملنا عليه حتى ننتج منتجات غير قابلة للفشل في سوق تنافسي محتدم، سواء على مستوى تصميم الواجهة او التجربة. وشكراً
- أولاً المعسكر كان اكثر من ممتاز، صدقاً انا اعمل في المجال منذ 4 سنوات تقريباً ودخلت المعسكر في عقلية وخرجت منه بمكان آخر تماماً (كنت اريد القول للوهلة الأولى انه مثل غيره، ولكن اجزم بكل صدق هو افضل ما قمت بدراسته للأن في مجال تجربة المستخدم).
- ثانياً، محتوى المعسكر كان ممنهج ومرتب بشكل يستطيع اي شخص من خارج المجال التقني (مهندس،دكتور، او حتى محامي) ان يخرج في نهاية المعسكر لدي الخبرة الكافية لدخول سوق العمل بكل ثقة.
- ثالثاً، الادوات والابحاث وخصوصاً في تجربة المستخدم كان تعلمها جداً سلس وذلك بسبب التطبيق العملي واخص كذلك الأفخاخ التي وقعنا بها كفريق، وذلك متعمد من م. محمد حتى نتعلم بالشكل الصحيح وهذه الأخطاء لن ننساها طوال مسيرتنا المهنة.
- رابعاً وأخيراً، التطبيق العملي الجاد المكثف في تصميم واجهة المستخدم وبناء نظام التصميم والمكونات والتعامل مع مبادئ التصميم وربطها ببعضها البعض هو ما عملنا عليه حتى ننتج منتجات غير قابلة للفشل في سوق تنافسي محتدم، سواء على مستوى تصميم الواجهة او التجربة. وشكراً
بالبداية لفتني طريقة تفاعل طلاب كراديس مع معسكراتهم و تزامن مع وقت اهتمامي الكبير بمجال تجربة المستخدم و تصميم واجهات المستخدم ف تحمست اسمع احد جلساتهم المجانية ومن هنا كانت نقطة التحول! ادركت بيومها انه كراديس مختلفة بطريقة تفكيرها و القائها للمحتوى ، سجلت وكلي امل اني انقبل وفعلا ! انقبلت وصرت احدى طلاب كراديس ، وابدا ما خيبو املي من المحتوى للتفاعل للبيئة الداعمة ، عن طريقهم صار عندي ثقة عالية بشغلي وبكل مرة بشتغل بلمس طريقة تدريسهم الي ما بتنتسى في زرع ""طريقة التفكير المنضبطة""
فخورة وسعيدة بتجربتي مع كراديس واكيد بنصح اي شخص بحب يستثمر في نفسه انه ما يضيع فرصته مع كراديس
فخورة وسعيدة بتجربتي مع كراديس واكيد بنصح اي شخص بحب يستثمر في نفسه انه ما يضيع فرصته مع كراديس






